s ابوالحسن علی بن محمد مُنجیک ترمذی: شاعر هزل و هجو ایران :: کتاب بهرام

کتاب بهرام

مطالب علمی فرهنگی هنری

کتاب بهرام

مطالب علمی فرهنگی هنری

کتاب بهرام
طبقه بندی موضوعی
آخرین کامنت های شما
  • ۱۷ آبان ۰۲، ۱۳:۴۷ - محسن
    😱🤮
s
  • ۰
  • ۰

ابوالحسن علی بن محمد مُنجیک ترمذی یکی از شاعران برجسته ایرانی در نیمه دوم سده چهارم هجری است که شهرت بسیاری به دلیل سرودن اشعار هزل و هجو دارد. اشعار او بیشتر جنبهٔ انتقادی و نیش‌دار داشته و در میان معاصرانش به‌عنوان یک زبان‌آور تیز و توانا شناخته می‌شده است. از آثارش می‌توان به دیوانی اشاره کرد که در آن به زبان نیش‌دار و بی‌رحمانه‌ای به نقد شخصیت‌ها و رفتارهای اجتماعی و سیاسی زمانه پرداخته است.

ویژگی‌های شخصیتی و هنری

طبق توصیفات موجود در مجمع الفضحا، مُنجیک مردی تیززبان و هزل‌آیین بود که توانایی بی‌نظیری در سرودن هزل و هجو داشت. او تندطبع و زبان‌آور بود و در شاعری در این حوزه به‌طور خاص تبحر داشت. گفته می‌شود که او می‌توانست با سخنان تند و طعنه‌آمیز خود دل‌ها را بشکند و به سینه‌های اهل کینه زهر طعن بزند. حتی از آن زمان به‌عنوان کسی یاد می‌شود که در کمند هجوش کسی نتواست فرار کند.

شاعر دربار چغانیان

منجیک شاعر دربار چغانیان بود و در برخی از اشعارش امیران چغانی را مدح کرده است. در این دوران، چغانیان از جمله حکومت‌های مهم منطقه خراسان بودند و حضور شاعران در دربارهای آن‌ها رایج بود. برخی از آثار منجیک به‌طور ویژه مدح طاهر چغانی (مرگ: ۳۸۱ ق) را شامل می‌شود.

شهرت و تأثیر در ادب فارسی

سوزنی سمرقندی، شاعر مشهور سده ششم هجری، منجیک را به‌عنوان برترین نمونه از شاعران هزل و هجو معرفی کرده است. او خود را در مقایسه با منجیک چنین می‌سراید:
"من آن کسم که چو کردم به هجو گفتن رای، هزار منجیک اندر برم ندارد پای."
این سخن سوزنی نشان‌دهندهٔ آن است که قدرت و مهارت منجیک در سرودن اشعار هزل و هجو حتی در نظر شاعران بعدی نیز به‌عنوان یک الگو مطرح بوده است.

دیوان منجیک

دیوان اشعار منجیک در سده پنجم هجری در ایران شناخته‌شده بوده و در آثار مختلف از جمله تذکره‌ها و کتب لغت از اشعار او یاد شده است. همچنین، در یکی از جُنگ‌های اشعار، قطران تبریزی در دیدار با ناصر خسرو در تبریز، از دیوان منجیک سوالاتی کرده است.
یکی از اشعار مشهور او به شرح زیر است:
"نیکو گل دورنگ را نگه کن، دُرّ است به زیر عقیق ساده."
و یا:
"عاشق و معشوق روزِ خلوت، رخساره به رخساره برنهاده."

این اشعار در نوع خود نشان‌دهندهٔ ذوق و مهارت منجیک در توصیف تصاویر و استفاده از استعاره‌های زیبا و پرمعنا است.

تصحیح و انتشار دیوان

در سال ۱۳۹۱، آقای احسان شواربی مقدم دیوان منجیک ترمذی را تصحیح و منتشر کرد. این تصحیح شامل اشعار پیوسته و پراکنده‌ای بود که به منجیک نسبت داده شده است. در یادداشت‌هایی که در این کتاب آمده، استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از تلاش‌های شواربی مقدم برای احیای این آثار ستایش کرده‌اند و آن را کوششی ارجمند در جهت بازسازی شعرهای این شاعر بزرگ قرن چهارم هجری دانسته‌اند.

دربارهٔ نام "مُنجیک"

نام اصلی این شاعر منجیک نبوده و این لقب را به دلیل ویژگی‌های خاص او برگزیده‌اند. "مُنج" در فارسی به معنی زنبور عسل است و پسوند "ـیک" به معنای "شبیه" یا "مانند" است. بنابراین، لقب "منجیک" به معنای "شبیه زنبور" یا "زنبوری" است که اشاره به اندام ریز و زبان تیز و نیش‌دار او دارد. خود منجیک نیز در برخی از اشعارش به این مسأله اشاره کرده و علت این لقب را توضیح داده است.

نتیجه‌گیری

ابوالحسن علی بن محمد مُنجیک ترمذی به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته در شعر فارسی شناخته می‌شود که با اشعار تند و هزل‌آمیز خود تاثیر زیادی بر ادبیات دوران خود گذاشت. توانایی او در هجو و هزل، باعث شد که او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران این نوع شعر در تاریخ ادب فارسی شناخته شود. دیوان او، که به‌تازگی تصحیح و منتشر شده، همچنان یکی از منابع ارزشمند برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به شعر هزل و هجو در ایران است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی