s آیا یکی از رودهای کامبوج سالی شش ماه جهتش سربالایی می شود؟ :: کتاب بهرام

کتاب بهرام

کتاب بهرام
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۱۷ آبان ۰۲، ۱۳:۴۷ - محسن
    😱🤮
  • ۶ آبان ۰۲، ۲۲:۲۵ - مریم نظری
    مرسی
  • ۶ آبان ۰۲، ۲۲:۲۴ - صفدر خان پلنگ افکن
    👌❤❤
  • ۰
  • ۰

در کامبوج رود سالی (Tonle Sap) در طول شش ماه از ماه ژوئن تا ماه دسامبر جهت سر به بالا (جهت سربالایی) دارد. این پدیده به نام "تغییر جهت رود سالی" شناخته می‌شود. در این مدت، بارش فصل بارانی بالا می‌برد و آب به رودخانه و دریاچه سالی می‌ریزد، که باعث جوشاندن آب و تغییر جهت رود سالی به سمت دریاچه تونله ساپ (Tonle Sap Lake) می‌شود. این پدیده منحصر به فرد باعث ایجاد یکی از منابع غنیترین صید ماهی در جهان در دریاچه سالی می‌شود. در ماه ژانویه تا ماه می، جهت رود سالی به سمت دریاچه معکوس می‌شود و به سمت دریای چین‌جنوبی (South China Sea) جاری می‌شود.

پس از ماه می تا ماه ژوئن، هنگامی که بارش کاهش می‌یابد، آب رود سالی به سمت دریای چین‌جنوبی جاری می‌شود و جهت رود به سمت پایین (جهت سرپایین) تغییر می‌کند. در این دوره، سطح آب در دریاچه سالی کاهش می‌یابد و این منجر به رونق صید ماهی در رودخانه سالی می‌شود. تغییر جهت رود سالی به سمت سرپایین در سال ۱۹۹۷ به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان توسط سازمان ملل متحد شناخته شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این پدیده فرصتی برای گردشگران است تا شگفتی‌های طبیعی کامبوج را تجربه کنند و از زیبایی‌های دریاچه سالی و رود سالی لذت ببرند. بنابراین، جواب کوتاه این است که رود سالی در کامبوج در بخشی از سال جهت سربالایی و در بخش دیگر جهت سرپایین دارد، که این وضعیت تغییر جهت بر اساس فصل بارش و تغییر حجم آب رودخانه است.

نظرات (۲)

 جالب بود  ممنون آقای بهرامی

من اینو قبول دارم تو شلوار البرز هم یک نهر هست که سر بالا حرکت میکنه اگرچه خیلی محسوس نیست ولی با یک کم دقت میشه فهمید که جهت رود به بالاست. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی